Home > Gospodarka i Polityka > Gospodarka > Polski kawałek Nowego Jedwabnego Szlaku

Polski kawałek Nowego Jedwabnego Szlaku

Nazwa „Jedwabny Szlak”, została stworzona dopiero w XIX wieku (przez geografa Ferdinand’a von Richthofen’a), i określała historyczną drogę handlową łączącą Chiny z Europa oraz Bliskim Wschodem. Jedwab był jednym z produktów transportowanych tym korytarzem i od niego powstała nazwa. Istniał od III wieku p.n.e. do XVII wieku n.e., a szlak liczył prawie 12 tysięcy kilometrów!

Czym jest więc „Nowy Jedwabny Szlak”? Hasło to coraz częściej pojawia się w międzynarodowych przemówieniach dotyczących współpracy ekonomicznej z Chinami kontynentalnymi. Zapoczątkowane zostało dwa lata temu, przez Przewodniczącego Chińskiej Republiki Ludowej- Xi Jinping’a, podczas jego wizyty w Astanie, stolicy Kazachstanu. Projekt dotyczy zbudowania przez Chiny oraz kraje Centralnej Azji, pasu ekonomicznego, na miejscu historycznego „Jedwabnego Szlaku”. Podczas przemówienia, Xi Jinping, zaprosił do współpracy kraje, leżące na mapie projektu. Przewodniczący wspomniał również o potencjale szlaku, który stanie się „nową strategiczną równowagą” pomiędzy Wschodem i Zachodem.

Jest to wielki projekt, który przy każdej delegacji, poruszany jest przez chińskie władze. Wydaje się, że koncepcja „Nowego Szlaku Jedwabnego” jest również interesująca dla Polski, która leży na mapie nowej drogi handlowej.

W zeszłym roku, byliśmy świadkami podpisania przez polskie koleje PKP CARGO porozumienia z chińską firmą Zhengzhou Int. Hub Development and Construction Co. Ltd. Porozumienie oparte jest o nową chińską politykę- „Jeden pas i Jedna droga” („One Belt, One Road”) i dotyczy rozbudowy m.in. sieci połączeń lądowych, pomiędzy krajami będącymi na mapie „Nowego Jedwabnego Szlaku”. Dzięki porozumieniu w Małaszewiczach ma powstać zaawansowane centrum przeładunkowe kolei i tym samym ma stać się ważnym członkiem wielkiego chińskiego planu. Dla Polski oraz UE, będzie to znacząca polsko-chińska inwestycja, która być może, ma szanse na zwiększenie wymiany gospodarczej pomiędzy krajami „Nowego Jedwabnego Szlaku”.

Warto na koniec jeszcze wspomnieć (to jezuita Michał Boym przetarł pierwsze polsko-chińskie szlaki – XVII w.), że przez setki lat jakiekolwiek polskie stosunki i relacje z Chinam, były bardzo znikome. Dopiero w 1949 roku – czyli w parę dni od proklamowania Chińskiej Republiki Ludowej- Polska Republika Ludowa nawiązała oficjalne stosunki dyplomatyczne z Państwem Środka. W pięć lat później przyjechał do Polski, ówczesny chiński premier Zhou Enlai (wracając z Konferencji Genewskiej). Wizyta była bardzo ważna dla obustronnych relacji i do dziś jest pamiętana. Jako ciekawostkę dodajmy, że jedną z pierwszych firm Joint Venture w Chinach – po 1949 roku, czyli po powstaniu Chińskiej Republiki Ludowej- była polsko-chińska spółka transportowa, która istnieje do dziś!

Pamiętajmy więc, że w czasach starożytnego „Jedwabnego Szlaku”, Polska była ominięta. Dzięki nowej inwestycji, prawdopodobnie mamy szansę, stać się ważnym członkiem w nowej chińskiej polityce globalnej.

Autor zdjęcia: Frank Paukstat

Antoni Radziwiłł
Autor, od kilku lat pracuje w chińskiej firmie zajmującej się inwestycjami zagranicznymi w Europie Środkowo-Wschodniej. Razem z Bohan.pl, jest współautorem pierwszego w Polsce polsko-chińskiego i chińsko-polskego słownika biznesowego. Na stałe mieszka w Pekinie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *