Home > Gospodarka i Polityka > Podsumowanie wizyty Xi Jinpinga w Polsce. TOP 5 najważniejszych wydarzeń.

Podsumowanie wizyty Xi Jinpinga w Polsce. TOP 5 najważniejszych wydarzeń.

  1. Podpisanie porozumienia w sprawie ustanowienia wszechstronnego strategicznego partnerstwa pomiędzy RP a ChRL.

Komentarz: Po ogłoszeniu podpisania w/w dokumentu, miałem wrażenie, że będzie to kolejny dokument podobny do porozumienia strategicznego (za czasów Prezydenta RP Bronisława Komorowskiego) lub porozumienia w ramach wspierania inicjatywy Pas i Szlak (wizyta Prezydenta RP Andrzeja Dudy w listopadzie), czyli zawierający ogólne deklaracje polityczne, które w wymiarze praktycznym oznaczają tylko „zielone światło” do dalszego działania. Dokument ma jednak inna formę, stawia na indywidualizm (nie jest przekopiowaniem innych porozumień z innymi państwami). Dla RP najważniejszy jest punkt VII, gdzie wymienia się rzeczywiste mechanizmy  współpracy, w tym co dwuroczny szczyt Premierów Polska – Chiny, a także Polsko-Chińskie Komitety z podziałem na odpowiednie gałęzie, np. przemysł, infrastruktura.

Treść porozumienia można znaleźć tutaj: http://www.prezydent.pl/aktualnosci/wydarzenia/art,258,wspolne-oswiadczenie-ws-ustanowienia-wszechstronnego-strategicznego-partnerstwa.html

  1. Powstanie biura China Council for the Promotion of International Trade (CCPIT) w Polsce w ramach współpracy między CCPIT oraz PAIiIZ .

Komentarz:  Biuro to ma ogromny potencjał dla współpracy. Chcąc zmniejszyć deficyt bilansu handlowego, polski rząd musi podejmować kroki w celu stworzenia odpowiedniej infrastruktury instytucjonalnej. Jedną z głównych barier wejścia na rynek chiński jest bariera informacyjna (oprócz kapitałowej).  Biuro może skutecznie tę barierę redukować, jeśli zostanie to odpowiednio wykorzystane przez administrację rządową. Osobiście pokładam w tej współpracy ogromną nadzieję na wypełnienie luki informacyjnej.

  1. Deklaracja Wiceministra Rozwoju Radosława Domagalskiego o możliwości stworzenia specjalnych stref ekonomicznych dla chińskiego kapitału.

Komentarz: Inwestycji chińskich w Polsce było mało do tej pory i były to co do zasady przejęcia. Najbardziej korzystną dla nas formą współpracy są spółki joint-venture lub inwestycje green-field (np. postawienie nowej fabryki). Specjalne Strefy Ekonomiczne mogą przyciągnąć takie właśnie inwestycje poprzez preferencyjne warunki podatkowe, wykwalifikowaną siłę roboczą, a przede wszystkim lokalizację na rynku wewnętrznym UE (tym samym brak ceł oraz niższe koszty transportu).

  1. Współpraca energetyczna pomiędzy RP a ChRL.

Komentarz: Wątek pojawia się w doniesieniach medialnych, a tkwi w nim największy potencjał i interes RP. To możliwość eksportu rozwiązań dla kopalni (czyste spalanie węgla) do Państwa Środka, wspólne inwestycje w technologie słoneczne, wodne, wiatrowe (pozyskanie finansowania), czy nawet współpraca w zakresie energii jądrowej. Pole tutaj jest ogromne. Współpraca ta (szczególnie w zakresie energii jądrowej) wymaga jednak bardzo szczegółowych regulacji i ważenia polskiego interesu, stąd wydaje się, że utrzymanie rozmów na poziomie kuluarowym do momentu sfinalizowaniach ich, ma jak najbardziej sens.

  1. Otwarcie na eksport jabłek z Polski, podjęcie rozmów na temat zniesienia embarga na polską wieprzowinę.

Komentarz: Zdecydowanie najbardziej medialny punkt wizyty i najszerzej komentowany, wywołujący optymizm komentatorów. Zdjęcie Xi Jinpinga oraz Andrzeja Dudy jedzących jabłka podobno osiągnęło zasięg wirusowy w Chinach (nie można sobie wyobrazić lepszej reklamy). Należy się cieszyć z sukcesu, jednak jabłka to dopiero początek długiej drogi, eksport żywności do Chin obwarowany jest bardzo dużą ilością norm – same jabłka natomiast są produktem nisko marżowym,  co powoduje niską opłacalność ze względu na koszty transportu. Niemniej jednak jest to krok naprzód.  A jabłko może stać się symbolem polskiej, ekologicznej żywności.

Dokument: Memorandum o współpracy w obszarze zdrowia zwierząt i roślin oraz bezpieczeństwa żywności. Porozumienie regulujące wymagania weterynaryjne i fitosanitarne w eksporcie żywności do Chin zostało podpisane przez ministra Generalnego Urzędu Nadzoru nad Jakością Inspekcji i Kwarantanny CHRL (AQSIQ) Zhi Shupinga oraz ministra rolnictwa Krzysztofa Jurgiela.

Zdjęcie: Polskie Radio

 

Maximilian Piekut
Maximilian Piekut (współzałożyciel, vice-editor) Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego oraz Szkoły Głównej Handlowej na kierunku Finanse i Rachunkowość. Studiował również Sinologię oraz dwukrotnie był uczestnikiem szkoły letniej na Fudan University w Szanghaju oraz visiting student na China University of Political Science and Law w Pekinie. Założyciel organizacji studenckiej „Koło Naukowe Prawa i Gospodarki Chin” na Uniwersytecie Warszawskim. Jest doktorantem Uniwersytetu Warszawskiego na Wydziale Prawa i Administracji oraz studentem Uniwersytetu Ludwiga-Maksymiliana w Monachium. Specjalizuje się w zakresie uwarunkowań prawnych i ekonomicznych wymiany handlowej oraz bezpośrednich inwestycji zagranicznych. Od 2009 zajmuje się tematyką związaną z Chińską Republika Ludową, w szczególności reformami gospodarczymi, systemem prawnym oraz stosunkami Polsko-Chińskimi. Jest organizatorem licznych konferencji oraz prelegentem na wydarzeniach związanych z tematyką Państwa Środka. Zdobywał doświadczenie w czołowych polskich i międzynarodowych kancelariach prawniczych. Jest ekspertem Fundacji Laboratorium Prawa i Gospodarki.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *